Dym z výfuku auta je prirodzená vec, nakoľko motor funguje tak, že sa v ňom spaľuje ako médiu palivo. Zvyšky z tohto spaľovania tvoria dym z výfuku.
Motor auta, či už ide o benzínový alebo dieselový, pracuje na princípe spaľovania paliva za účelom generovania energie, ktorá poháňa vozidlo. V benzínoch sa palivo zmiešava so vzduchom, vstrekuje sa do spaľovacej komory a zapáli iskrou zo sviečky.
Dieselové motory dosahujú spaľovanie stláčaním vzduchu na tak vysokú teplotu, že keď sa do neho vstrekne nafta, dochádza k samovznieteniu, preto sa nazývajú vznetové. Pri ideálnom spaľovaní by sa malo palivo úplne premeniť na energiu a emisie by mali byť minimalizované, v praxi takéto dokonalé spaľovanie samozrejme nie je možné.
Farba a konzistencia dymu, ktorý vzniká zo spaľovania, potom naznačujú, čo sa deje vo vnútri motora. Napríklad, či nenastáva nadmerné spaľovanie paliva, spaľovanie oleja spoločne s palivom alebo nie je v spaľovacom procese voda.
Sledovanie dymu z výfuku a pochopenie jeho významu je kľúčové pri identifikácii problémov skôr, ako sa zmenia na drahé opravy. Aj keď sa môže zdať, že je to len obyčajný dym, pre vodiča by to malo byť signalizáciou, že niečo nemusí byť v poriadku. Samozrejme, staré autá dymili prirodzene viac, ako tie dnešné, na čo treba pamätať.
Najčastejšie možno z výfuku pozorovať tri farby a to biely dym, sivý dym a čierny dym. Ich prítomnosť nemusí byť vždy dôvodom na obavy, každá farba dymu má svoje špecifické príznaky aj potenciálne príčiny, niekedy dokonca aj prirodzené.
Biely dym sa často objavuje, keď auto naštartujete v chladnom počasí. Tento dym je len para a kondenzácia, ktoré sa uvoľňujú. Je teda úplne normálny. Ak však pretrváva aj po tom, ako sa motor zahreje, môže to byť problém. Častým dôvodom je chladiaca kvapalina, ktorá uniká do spaľovacej komory, čo môže spôsobiť jej poškodenie.
Sivý dym je trochu zložitejší na diagnostikovanie, pretože indikuje viacero problémov. V prípade dieselových motorov môže sivý dym poukazovať na problémy s palivovým systémom, najmä na nefunkčné vstrekovače či poruchy čerpadla.
V benzínových motoroch môže zas sivý dym naznačovať opotrebenie motorových komponentov, ktoré umožňujú oleju dostať sa do spaľovacej komory.
Naopak, čierny dym je často znakom toho, že v motore dochádza k nadmernému spaľovaniu paliva. Tento dym je častejší u dieselových motorov a môže byť spôsobený faktormi typu zanesený vzduchový filter či problém s palivovým systémom. U benzínových motorov je čierny dym dôkazom, že do motoru zas prúdi veľa paliva.
Ak sa niečoho treba naozaj obávať, potom je to modrý dym. Ten je častým signálom, že motor spotrebováva viac oleja, ako by mal, čiže ide o problém.
Keď motor auta "žerie" olej, znamená to, že olej sa dostáva do spaľovacích komôr, kde sa mieša s palivom a následne sa spaľuje. Tento proces vytvára charakteristický modrý dym, ktorý je výsledkom spaľovania oleja spoločne s palivom.
Modrý dym sa obvykle objavuje pri štarte motora, počas zrýchľovania alebo pri jazde pod záťažou. Jeho príčiny sú rôzne, najbežnejšie zahŕňajú opotrebené piestne krúžky, opotrebené či poškodené tesnenia ventilov a opotrebenie samotných ventilov. Tieto komponenty zvyčajne zabezpečujú, že olej zostáva tam, kde má, čiže nikam neuniká.
Jeho občasný výskyt nemusí byť nutne dôvodom na obavy, najmä ak ide o staršie vozidlo, ktoré prirodzene spotrebúva viac oleja. Pokiaľ je ale prítomný dlhodobo alebo sa zintenzívňuje, je to znak toho, že spotreba oleja prekračuje normálne hranice.
Bežný automobil by mal spotrebovať menej ako liter oleja na 5.000 km, no závisí to aj od veku, staršie autá sú „hladnejšie“. Ak je spotreba vyššia, je to zvyčajne indikátor, že niečo nie je v poriadku. V takom prípade je najlepšie navštíviť servis, kde môžu odborníci preskúmať motor a zistiť presnú príčinu vysokej spotreby oleja.
Najlepším spôsobom, ako predchádzať problémom s motorom a udržať ho v kondícii, je dôsledná údržba. Tá by mala zahŕňať niekoľko kľúčových aspektov
Základom pre správnu funkciu motora je používanie kvalitného paliva. Lacné palivo môže obsahovať nečistoty, ktoré sa usadzujú v palivovom systéme a spôsobujú opotrebenie súčiastok. Kvalitné palivo obsahuje menej nečistôt aj aditíva.
Práve tie môžete používať dodatočne. Aditíva do paliva sú navrhnuté tak, aby čistili palivový systém a zlepšovali výkon motora. Pomáhajú odstraňovať usadeniny z palivových trysiek, zlepšujú spaľovanie a dokonca pomáhajú znížiť emisie. Sú tak užitočné pre udržanie čistoty palivového systému a predchádzajú aj problémom s dymom.
Okrem aditív do paliva existujú aj špeciálne čistiace aditíva určené priamo pre motor. Tieto pomáhajú rozpustiť nečistoty a usadeniny v motore, zlepšiť mazanie a ochranné vlastnosti oleja. U nás napríklad nájdete aj prísady proti dymivosti.
Samozrejmosťou v údržbe auta by mali byť pravidelné kontroly a výmeny oleja a filtrov. Olej v motore zabezpečuje mazanie pohyblivých častí, ale časom stráca svoje mazacie vlastnosti a hromadí nečistoty. Pravidelná výmena oleja a filtrov zaisťuje, že motor zostane čistý a efektívne mazaný. Sledujte aj jeho hladinu a prípadne ho dopĺňajte.
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024